HIRÇIN DALGA KODLAMA VE ROBOTİK KULÜBÜ

HIRÇIN DALGA KODLAMA VE ROBOTİK KULÜBÜ

19.10.2020 950

HIRÇIN DALGA KODLAMA VE ROBOTİK KULÜBÜ

Proje Danışmanlarımız;

·         Şinasi TÜRKBEN               –  Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

·         Berna USTA YILMAZ      –  Sosyal Bilgiler Öğretmeni

·         Canan GÜLTEPE               –  Matematik Öğretmeni

Proje Özeti: Ortaokul öğrencilerinin, yaratıcılığını teknoloji kullanarak ifade edebilecek, robotların birleştirilmesi ve robotlara program yükleme için gerekli kurulumları yapabilecek, robotun temel parçalarından olan algılayıcı ve denetimcinin görevleri açıklanarak robotlarda bu bileşenlerin nasıl kullanılabileceğini uygulamalar ile görebilecek, algoritma kurma mantığını uygulamalı olarak deneyecek, temel robot kit bileşenlerine ilave gelişmiş yetenekleri uygulamalı olarak ekleyebilecek,  problem çözme becerilerini kullanarak akış diyagramları hazırlayacak, çalışır robot tasarımları için mantıksal düşünme becerilerinizi harekete geçirecek, görevleri tamamlamak için analitik düşünme becerilerini kullanacak, yön, koordinat, fiziksel büyüklükleri gerçek hayat problemi olarak tanıyacak, eğitim setlerimizle gelişmiş robot modellerini kolaylık tasarlayacak, üst düzey düşünme becerilerini kullanarak yeni ve özgün robot tasarımları ve yazılımları geliştirebilmeleri için ilgili kurum ve kuruluşlardan alanında deneyimli personellerden eğitim almalarını sağlayarak 2023 hedeflerinde ifade edilen Milli Teknoloji Hamlesini gerçekleştirmeleri için gerekli alt yapı ve deneyimi kazandırmayı sağlamak için hazırlanmış bir kodlama ve robotik tasarım projesidir.

Projenin amacı/hedefleri : Projemizin amacı, öğrencilerimizi bilgisayar kullanım becerileriyle donatarak tüketen değil üreten bireyler haline getirmek. Bu çerçevede; teknolojiyi yakından takip eden çocuklarımıza kodlamayı öğreterek sadece bilişim uygulamaları kullanan değil; düşünen, hayal eden ve hayallerini bilgisayar teknolojileri ile gerçeğe dönüştürebilen nesiller yetiştirmektir. 

Hedefleri ise;

1.       Zamanının çoğunu bilgisayar oyunu ile geçiren çocukların; bu zamanı kendi isteğiyle eğlenerek öğrenmeye ayırmasını sağlamak. Böylece öğrencilerin bilgisayar kullanma alışkanlıklarına yeni bir boyut kazandırmak.

2.       Gelişen teknoloji ile iç içe yaşayan yeni neslin bu teknolojileri daha iyi anlayabilmesi için onlara Kod okuryazarlığı bilincini kazandırmak ve bu çerçevede ortaokul öğrencilerini, kod okuryazarı haline getirmek.

3.       Sebep sonuç ilişkisi kurmalarını ve takım halinde çalışma yeteneklerinin gelişmesini sağlamak.

4.       Matematik, Fen Bilgisi gibi müfredatlar arası disiplinlerle bağlantı kurarak, öğrenilen ama gerçek hayatta uygulama imkânı bulunamayan bazı bilgileri somutlaştırma şansı vererek eğitimlerine (ders başarılarına) katkıda bulunmak.

5.       Bu proje kapsamında ilçemizde bulunan ortaokullarda okuyan öğrencilere algoritma ve kodlamanın mantığını kavratmak.

6.       Scratch — Small Basic - Kodu Game Lab vb. programları kullanarak özgün projeler üretmelerini sağlamak:

7.       Çevrelerinde gördükleri bir problem hakkında farkındalık oluşturan ve çözüm üreten, çözümü modelleyebilen bireyler olmalarını sağlamak

8.       Kodlama atölyemizde, robotik programlama eğitimleri ile somut ürünler ortaya çıkarmalarını sağlamak,

9.       Çeşitli yerel, ulusal ve uluslararası yarışmalarla katılım sağlamak.

Projenin gerekçesi :  TÜİK verilerine göre 6-15 yaş arası çocuklarda bilgisayar kullanma yaşı ortalama 8 iken 6-10 yaş grubunda ortalama bilgisayara kullanmaya başlama yaşı 6'dır. 11-15 yaş grubunda ise 10' dur. Aynı araştırmaya göre 6-15 yaş arasındaki çocuklarımızın yaklaşık % 45,6'sı hemen hemen her gün internet kullanmaktadır. Çocukların ağırlıklı olarak ödev yapmak, oyun oynamak ve sosyal medya ortamlarına katılmak için interneti kullandığı görülmektedir. Araştırma sonuçlarında da görüldüğü üzere 6 yaşında bilgisayar kullanmaya başlayıp zamanının çoğunu bilgisayar oyunu ile geçiren çocukların; bu zamanı kendi isteğiyle eğlenerek öğrenmeye ayırması, bilgisayar karşısında tüketici olmaktan çıkıp üretici konuma gelmesi, sadece belli bir kesme değil tüm öğrencilerin bilgisayar programlama ile tanışması amacı ile hazırlanmış bir projedir.

Projenin benzerlerinden farkı:  Projemiz dahilinde yapılan çalışmalar klasik ders usullerinin dışında proje tabanlı ve takım çalışması olarak ilerlemektedir. Her yıl yeni bir tema ve temalar üzerinde araştırmalar yapılarak, problem durumları verilerek bu problemlere teknolojik çözümler üretmeleri istenmektedir. Ortaokul öğrencilerinin, yaratıcılığını teknoloji kullanarak ifade etmeleri sağlanmaktadır. Projelerin çözümünün (araştırma, problem tespiti, çözüm önerileri, çözüm için eğitim faaliyetleri ve paylaşımlar, modelleme, kodlama, ürün ortaya koyma) tamamını öğrencilerin yapması sağlanmaktadır, bu sayede doğruların yanında yanlış yapmalarına da müsaade edilerek tecrübe kazanmaları sağlanmaktadır. Robotların birleştirilmesi ve robotlara program yükleme için gerekli kurulumları yapabilmeleri, robotun temel parçalarından olan algılayıcı ve denetimcinin görevleri açıklanarak robotlarda bu bileşenlerin nasıl kullanılabileceğini uygulamalar ile görebilmeleri sağlanmaktadır. Algoritma kurma mantığını uygulamalı olarak deneyerek, temel robot kit bileşenlerine ilave gelişmiş yetenekleri uygulamalı olarak ekleyebilmeleri sağlanmaktadır.  Problem çözme becerilerini kullanarak akış diyagramları hazırlayarak, çalışır robot tasarımları için mantıksal düşünme becerilerini harekete geçirmeleri sağlanmaktadır. Görevleri tamamlamak için analitik düşünme becerilerini kullanarak, yön, koordinat ve fiziksel büyüklükleri gerçek hayat problemi olarak tanımaları sağlanmaktadır.

Projenin Faaliyetlerini Açıklayınız:

Projenin Hedef Kitlesi: İlçemiz ortaokullarında 5-6-7-8. sınıflarda öğrenim gören 43 öğrenci ile projemize devam ediyoruz.

Projede İşbirliği Yapılan Kurum/Kuruluşlar:

1. SANLAB Simülasyon  (Salih KÜKREK ve ekibi)

2.NASA JPL (Türk astronom Dr.Umut YILDIZ)

3. Atatürk Üniversitesi Uzay araştırmaları Merkezi (ATASAM) ( Doç.Dr. Cahit YEŞİLYAPRAK ve ekibi)

4. Trabzon MEM Akademi Psikoloji ve pedagoji merkezi( Doç.Dr. Mehmet PALANCI ve Ekibi)

5. Bilim Kahramanları Derneği (Genel sekreter Aslı Yıkıcı ve Ekibi)

6. İstanbul Kültür üniversitesi ( Prof.Dr. Semahat Demir ve ekibi)

7. Trabzon Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü – Şehir Planlaması Şubesi ( Şehir Plancı uzman Elif ALEMİSOĞLU ve ekibi)

8. Trabzon Ortahisar Belediyesi İmar Müdürlüğü - ( Mimar Şenay KARAKAŞ ve ekibi)

9.Trabzon Milli Eğitim Müdürlüğü  Strateji Geliştirme Şubesi (ARGE) (Mesut KAŞ ve KODLAYAP ekibi)

10.Teknokta Stem eğitim ve danışmanlık merkezi (Yakup ARTKAN ve ekibi)

11.TRT Trabzon Müdürlüğü Trabzon Radyosu ( Erdoğan TOPÇU ve ekibi)

12.Beşikdüzü Organize Sanayi Reaktif Plastik fabrikası (Ayhan Pulat)

13. Avrasya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi (Mimar Reyhan AYAN)

14. K.T.Ü. Mimarlık Fakültesi (Prof.Dr. Asu BEŞGEN)

15. Trabzon Üniversitesi Eğitim Fakültesi (Prof.Dr. Ünal ÇAKIROĞLU)

16. Vakfıkebir Devlet Hastanesi Ortopedi ve Nöroloji Uzmanları (Op.Dr. Utkan Ateş KARAMAN - Uzm.Dr. Murat GÜRSOY)

17. Uzay Medikal Tıbbi Cihazlar LTD.ŞTİ. (Biyomedikal Müh. Onur Alp TÜRKBEN)

18. Kızılay Trabzon Şubesi (Başkan Dr. İsmet Durmuş, Kan Merkezi Müdürü Dr. Dila Baran ve Kızılay ekibi)

19. LC Waikiki Mağazacılık Hizmetleri Ticaret A.Ş.

 

Projeniz bir ekip çalışması ise ekip çalışması yapıldığını ve ekipteki her bireyin projeye sunduğu katkıları açıkça yazınız:

Şinasi TÜRKBEN Takım Koordinatörü : Algoritma, kodlama ve robot tasarımı eğitimleri, takımın ulaşım, konaklama ve kurum kuruluşlarla bağlantıları ve bütçe yönetimi

Berna USTA YILMAZ : proje hazırlama ve sunumu, öz değerler  eğitimi, kostüm tasarımı hazırlanması

Canan GÜLTEPE : Matematik becerileri, mühendislik ve robot mimarisi becerileri eğitimi

Fikriye Nuran ARSLAN : İletişim becerileri, diksiyon

 

Projenizin Sonuçlarını ve varsa Somut Çıktılarını Belirtiniz:

2016-2017 eğitim öğretim yılında FLL(First Lego League) 13. sezonu Hayvanlar Yaşam Ortaklarımız temalı robot turnuvası, (Robot performans 6.lık)

2017-2018 eğitim öğretim yılında FLL(First Lego League) 14. sezonu Hidrodinamik temalı robot turnuvası (Aslan Koç ödülü ve Robot performans 4.lük)

2017-2018 eğitim öğretim yılında Eğitimin Yıldızları – HOPO proje yarışması (Teknoloji kategorisi 2.lik ödülü)

2018-2019 eğitim öğretim yılında FLL(First Lego League) 15. sezonu İntoOrbit- Uzay Yolculuğu temalı robot turnuvası (Robot Performans alanında Strateji ve Yenilikçilik dalında birincilik ödülü ve tüm alanlarda Ulusal turnuvaya katılım ödülü ve Türkiye Finalleri genel klasman 3. lük ödülü)

2018-2019 eğitim öğretim yılında Eğitimin Yıldızları – HOPO proje yarışması (Teknoloji kategorisi 1.lik ödülü)

2018-2019 eğitim öğretim  yılında DAMACASÖR projesi ( insanlık yararına teknoloji - sensörlü otonom damacana projesi patent başvurusu yapılmış, ön inceleme tamamlanmış)

2019-2020 eğitim öğretim yılında FLL(First Lego League) 16. Sezon City SHAPER – Şehri şekillendir temalı robot turnuvası (Türkiye finalleri katılım, Robot performans 1.lik ödülü ve genel klasman şampiyonluk ödülü)

2019-2020 eğitim öğretim yılında FLL(First Lego League) 16. Sezon City SHAPER – Şehri şekillendir temalı robot turnuvası (Türkiye turnuvası Programlama alanında 1.lik ödülü)

2019-2020 eğitim öğretim yılı Temeldroid insansı robot çalışması ile (3D modelleme, baskı-montaj ve kodlaması bitmiş, geliştirmeler yapılıyor) Tübitak 2204-B araştırma projeleri başvurusu

2019-2020 eğitim öğretim yılı Okul Radyosu (Radyo Merkez internet radyosu için gerekli yayın noktası, web ara yüzü ve mobil ara yüz kodlaması)

2019-2020 eğitim öğretim yılında KAT KAT YEŞİL ALAN projesi (Çevre ve İmar – otonom sistemler ve yenilenebilir enerji kaynakları ile donatılmış, kendi kendine yetebilen teknoloji destekli yenilikçi mimari tasarım – 3D modelleri ve kodlaması tamamlanmış – patent başvurusu yapılmış, ön inceleme sürecinde) Tübitak 2204-B araştırma projeleri başvurusu

 

Projenizin Amaçlarına Ulaşıp Ulaşmadığına Yönelik yaptığınız Değerlendirme Çalışmalarını yazınız :

Projemiz somut çıktılar bölümündeki verilerle sabit olarak amacına ulaşmaktadır.

Projenin Sürdürülebilirliği : Projemiz 4 yıldır işbirliği yaptığımız kurumların  bilgi ve tecrübe paylaşımı, eğitim seminer, sponsorluk ve maddi destekleri ile devam etmektedir.

Projenin Yaygınlaştırılması : İlçemizdeki ve çevre ilçelerdeki okullardan davet ettiğimiz her sınıf düzeyinden öğrencilerle faaliyetler planlanarak yapılmaktadır. Okulumuz ve ilçe içinde RoboFutbol turnuvası düzenlendi ve diğer okullardan da katılım sağlandı. Sosyal sorumluluk  anlamında Kızılay için ilçe genelinde kan bağışı kampanyası düzenlendi ve öncülük edildi. LCW giyim firması ile işbirliği yapılarak ilçemizdeki okullarda ihtiyaç sahibi öğrenci kardeşlerimize giyim yardımı ulaştırıldı. Yerel düzeydeki bilim şenliklerine katılım sağlandı. Ulusal turnuvalara ve yarışmalara katılım sağlanmaktadır. İl ve İlçe yöneticilerimize proje çalışmalarımız hakkında brifing  verildi. Sosyal medya ve internet sitesinde faaliyetlerimiz paylaşılmaktadır. Ulusal düzeyde Malatya Bahçeşehir koleji, Nevşehir bilim ve sanat merkezi, Bursa Osmangazi Ortaokulu, Trabzon Bahçeşehir koleji, İstanbul Erkek Lisesi ile tecrübe ve bilgi paylaşımları yapılmaktadır.

Projenin Süresi ve Uygulandığı Tarih Aralığı: Projemiz 2016 yılı Ekim ayından beri 4 yıldır, her eğitim öğretim dönemi boyunca sürmektedir.

Projenin Tahmini Bütçesi: Bir eğitim öğretim yılı için tahmini bütçe 30.000 TL dir. Bütçe kaynaklarımız işbirliği yaptığımız kuruluşlardır.